میقات

إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ

میقات

إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبادِ

دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان

شنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۰۱ ق.ظ

 

 

شرح دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان از آیت الله مجتهدی (ره)

 

اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمَةِ؛

ای خدا من را به رحمت خودت بپوشان.

«غش» به معنی مخفی کردن است؛ اگر کسی عیب جنس را بپوشاند در اصطلاح می گویند: غش در معامله کرده است و در حدیث آمده است که: « لَیْسَ مِنَّا مَنْ غَشَّ مُسْلِماً » [من لایحضره الفقیه ج : 3 ص : 273] کسی که آب در شیر می ریزد به مردم می فروشد مسلمان نیست؛ کسی که مال عیب دار را به دیگری می فروشد و عیب آن را مخفی می کند، مسلمان نیست و همچین آدمی خیر هم نمی بیند. اگر رحمت الهی شامل حال ما بشود خیر زیادی به ما می رسد.

 

وَ ارْزُقْنِی فِیهِ التَّوْفِیقَ؛

خدایا به من توفیق بده.

تا موفق به نماز شب بشوم؛ توفیق خواندن دعای ابو حمزه را عنایت کن و ... !

سه خصلت مومن

امام جواد(علیه السلام) فرمودند: مومن به سه خصلت محتاج است که اولین آنها توفیق است.

دوم: مومن به واعظ درونی محتاج است تا همیشه حواس او جمع باشد و از احوال دنیا عبرت آموزی کند؛ همیشه به خودتان بگویید که تا کی از خدا غافل هستی!

ای که پنجاه رفت و در خوابی

مگر این چند روزه دریابی [سعدی شیرازی]

سوم: هر کس که تو را نصیحت می کند از او بپذیر؛ [مستدرک الوسائل ج : 8 ص : 329] هر چند که خود آن شخص اهل عمل نباشد؛ مثلا اگر شخصی سیگار می کشد و به شما می گوید: من سیگاری هستم ولی تو سیگاری نشو این نصیحت را از او قبول بکنید.

 

وَ الْعِصْمَةَ؛

خدایا! من را از گناهان حفظم کن

 

وَ طَهِّرْ قَلْبِی مِنْ غَیَاهِبِ التُّهَمَةِ؛

خدایا! قلب من را از آلودگی های شک پاکیزه کن

یعنی من گرفتار شک نباشم؛ بعضی ها دچار شک هستند و وسوسه خناس به سراغ ایشان می آید و از مبداء تا معاد انسان را در شک می اندازد؛ خدایا! من را از این گرفتاری نجاتم بده

یَا رَحِیماً بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِین؛

ای خدایی که نسبت به بنده های مومنت اهل ترحم و مهربانی هستی

 خدا خیلی مهربان است یک نعمت هایی خدا به ما می ده که ما از خدا نخواستیم. خدا اینقدر ما را دوست دارد.

  • سید حمید هاشمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی